Očima trenéra #4

 

                                                                          4

 

  Basket očima trenéra                                                            

 (inspirace pro tréninky, basketbalový občasník)                   

 

Citát : Jsou jen 2 opravdové hry –„ Romeo a Julie“ a“ Jak dostat ten proklatej balon do koše“ (kouč v NCAA)

 

Několik rad trenéra Jeff Haefnera začínajícím a nezkušeným trenérům, co se týče vedení tréninků:

1. Žádné nebo krátké zástupy. Hráči musí být stále aktivní. Měli by zůstávat trvale v pohybu. Trenér by měl být dostatečně kreativní (užívat stanoviště, dělit hráče na skupiny, používat vhodná cvičení).

2. Mnoho dotyků s míčem. Hráči by měli mít míč ve svých rukách po většinu tréninku. Používat jeden míč pro deset hráčů zásadně limituje počet dotyků s míčem. Používat cvičení s mnoha kontakty s míčem.

3. Využívání tzv. malých her (zápasů), tj. 1 na 1, 2 na 2, 3 na 3 apod. jako pokračování dovednostních cvičení bez obránců. Soutěžní hry jsou dynamickým a podstatným nástrojem basketbalového rozvoje.

4. Využívat celoplošné 1 na 1. Tato driblingová cvičení využívající celou palubovku aplikovat v 9 z 10 tréninkových jednotek. Jedná se o jedno z nejlepších cvičení na ball handling, agility, obranu na míč....... procvičovat na denní bázi.

5. Zavést pravidlo: Oči na trenérovi a poslouchej pozorně. Když mluví trenér, požaduj, aby hráči vždy sledovali trenéra očima a poslouchali pozorně. Buď v tom puntičkář. Nedodržení tohoto pravidla odměň kliky.....kdykoliv se tímto pravidlem neřídí.

6. Odměňuj úsilí, nikoliv přirozenou schopnost. Když se hráč usilovně snaží, pochval jej. Podporuj disciplínu a úsilí.

7. Buď pozitivní, trénuj s radostí. Není důvod ke křiku. Když hráči odevzdají dobrou práci, musí dostat ihned pochvalu. Být pozitivním koučem znamená i být vzorem. Chceme v hráčích vybudovat jejich důvěru vůči nám. A měj na paměti, disciplínu můžeš udržovat i bez křiku. Pokud neposlouchají, stačí je např. nechat chvíli sedět mimo trénink.

8. Akceptuj chyby. Hráči udělají mnoho chyb. To je však v pořádku. Chybami se člověk učí a strach z chybování je jednou z největších překážek pro rozvoj hráčů. Ujisti se, že hráči vědí, že dělat chyby je ok.

9. Dovol i sobě dělat chyby. Jako trenér budeš dělat chyby a zmatkovat. Nenech se tím vykolejit. Já trénuju již dlouhou dobu a stále dělám chyby. Chybami se člověk učí. A nikdo nemůže očekávat, že budeš všechno umět první den. Krok za krokem si zvětšuj okruh znalostí a porozumění hře. Co se týče sebevzdělání trenéra, tak to musí být celoživotní.

10. Soustřeď se na rozvoj hráčů! Dej předost tomu učit hráče hrát basketbal před tím učit je herní systémy. To je prvořadé. Většinu času by měla být věnována tomu, co hráčům pomůže se uplatnit bez ohledu na to, pod kterým trenérem nebo ve kterém týmu budou jednou hrát. Uč je základy, tedy spacing (vnímání herního prostoru), nabíhání do prostoru, clonění, střelbu, dribling, hru 1 na1, přihrávky, práci nohou, obranu a zakončování z blízkosti. Minimalizuj slovní lekce, hráči se učí tím, co ukážeš a co se učí podle vzoru opakovat. Kondici zvyšuj co nejvíce s používáním basketbalových míčů.

 "Jakmile začne trénink, pracujeme velmi tvrdě a to je to nejlepší trénování kondice, které znám. Vše se počítá. Všechny drobnosti se počítají. Běhej nadoraz, hraj nadoraz, jdi po míči nadoraz, braň na doraz Pokud hraješ pohodlně (říkám tomu podepsání smlouvy o neagresivitě se spoluhráči), nikdy se nedostaneš do formy" – Pete Carill

 

Střelecké cvičení po cloně:

Hráčky s míči stojí v zástupu (viz obrázek a), první zahájí driblinkem těsně kolem kuželů a po prvním driblinku za kužely zastaví a vystřelí na koš (obrázek a). Svoji střelu si doskočí a přihraje trenérovi na vrchol perimetru. Poté sprintuje okolo kuželů na opačné polovině(obrázek b). Poté co vysprintuje okolo kuželů, přijme přihrávku od trenéra a zakončí určeným způsobem, tj. střelbou bez driblinku, po úderu, nebo zakončením do koše (obrázek c). První dva kužele představují clonící hráčku na hráčku s míčem, druhé dva kužele představují clonu od spoluhráčky bez míče.

Čím víc se potíš na tréninku tím méně krvácíš při zápase (citát trenéra)

 

Steve Jordan: Výňatek z výpisků kouče:

Chyby, kterých se hráčky dopouští v průběhu hry (bez pořadí důležitosti). Důležité je uvědomit si, kolik činností jako trenéři podceňujeme a kolika z nich je zapotřebí věnovat pozornost na tréninku i v zápase.

 

Obrana:

Vkročení do dráhy přihrávky nesprávnou rukou (kratší dosah)

Nevrácení se ke své hráčce po výpomoci (help and recover).

Bránění pouze své hráčky na slabé straně bez pomáhání spoluhráčkám.

Zabránění přihrávce bez rychlého zrcadlového kopírování pohybu míče rukama.

Jedna hráčka vypomůže a ostatní zůstanou stát, aniž by rotovaly (a ta, která vypomáhá, to odnese).

Bránění driblující protihráčky rukama namísto obranného pohybu nohama.

Hráčky nemluví, např. při cloně.

Hráčky se nechají snadno odclonit.

Bránící hráčka opustí soupeřku, která dribluje.

 

Dribling:

Driblink okolo clonící spoluhráčky ve větší vzdálenosti, což umožní obránkyni proklouznout a zůstat u své hráčky.

Hráčka po chycení přihrávky provede jednoúderový driblink na místě.

Driblování do rohu hřiště.

Driblování s očima směřujícíma k palubovce.

Hráčka použije 20 driblinků k tomu, aby se dostala po 15 vteřinách ke koši soupeřek.

Driblování do pastí (zdvojení obrany).

Zahájení driblingu na perimetru bez trojnásobného ohrožení koše.

 

Faulování

Hráčka mine střelou koš a fauluje následně doskakující protihráčku.

Fauly na útočné polovině, když má tým již 4 fauly ve čtvrtině.

Bránící hráčky uzavřou soupeřku s míčem do pasti a pak faulují.

Získání míče a následné faulování.

 

Přihrávky

Po příjmu přihrávky na perimetru se nesrovná hráčka co nejrychleji směrem na koš (face up).

Po příjmu přihrávky ve vymezeném území dá hráčka míč k pasu nebo za hlavu.

Přenesení míče na opačnou stranu po perimetru, aniž si hráčka nejprve ověří, zda není volná spoluhráčka ve vymezeném území.

Příjem přihrávky bez pohybu proti míči.

Lehkomyslná přihrávka po těžce vybojovaném míči v obraně.

Kroky po příjmu míče v běhu.

Přihrávka z vymezeného území na perimetr, když je přihrávající hráčka bráněná jen jednou obránkyní.

Obranný doskok a následná přihrávka soupeřce, nejlépe přímo pod vlastní koš.

Hráčka vyskočí s míčem ve snaze najít spoluhráčku, přičemž není komu přihrát, porušení pravidla o krocích.

 

Doskakování

Žádný box out při střelbě.

Sledování dráhy letu míče do koše namísto protihráčky.

Odpinkávání či tečování míče namísto jeho chycení.

Nechránění si míče po úspěšném doskoku, např. posunem míče dolů směrem k pasu.

 

Blokování střelby

Spoluhráčky stojí a křičí "jóóó" po úspěšném bloku, mezitím druhý tým znovu získá blokovaný míč.

Hráčky chtějí blokovat každou střelu.

Hráčka vyskočí, aby blokovala střelkyni, ta zahájí namísto střely únik do koše.

Nabíhaní si pro přihrávku je důležitá činnost v útoku. Hráčka musí být srozuměna s tím, že ne každé naběhnutí, které provede, povede k přihrávce na ni. Důrazné naběhnutí může otevřít pole pro další hráčky (citát trenéra)

 

Martin Chmel, trenér Lvice Litoměřice

   

POSLEDNÍ ZÁPAS 17.03.2024
SH SOŠOŘ Jablonec n.N. 
63:58
Lvice
PŘIŠTÍ ZÁPAS 21.09.2024
Hala 6. ZŠ 
Lvice
:
OD 00:00

Nejbližší narozeniny

08.09.2024
Amálie Šimralová
16
Křídelní hráč
09.09.2024
Karolína Bisová
19
Pivotman
09.09.2024
Agáta Bursová
12
Rozehrávač
09.09.2024
Viktorie Sedláčková
10
Pivotman
17.09.2024
Kateřina Nitková
11
Křídelní hráč

Partneři